گزارش تحلیلی اسنپ از وضعیت ترافیکی مهر ۱۴۰۴ منتشر شد؛ افزایش 5 و هشت دهم درصدی سهم سفرهای صبحگاهی اسنپ نسبت به سال قبل

وبو: این گزارش با تأکید بر روند تقاضای سفر، بازه های زمانی اوج ترافیک و تغییر رفتار کاربران، تصویری تحلیلی از الگوی عبور شهروندان در مهرماه امسال نسبت به مهر ۱۴۰۳ ارائه می کند.

به گزارش تجاری خبرگزاری مهر، با آغاز مهر و بازگشت دانش آموزان به مدرسه و اضافه شدن به جریان ترافیک شهری، داده های جدید اسنپ از تغییراتی در الگوی رفتار ترافیکی ۱۰ کلان شهر ایران با بیشترین میزان سفر درون شهری خبر می دهد. برمبنای آمار سفرهای ثبت شده در ناوگان اسنپ، تهران، کرج، اصفهان، شیراز، مشهد، قم، اهواز، تبریز، رشت و ساری ۱۰ شهر پرتقاضا (درخواست سفر) در مهر ۱۴۰۴ هستند.
این گزارش که برای سومین سال متوالی منتشر می شود، با تأکید بر روند تقاضای سفر، بازه های زمانی اوج ترافیک و تغییر رفتار کاربران، تصویری تحلیلی از الگوی تردد شهروندان در مهر سال جاری نسبت به مهر ۱۴۰۳ عرضه می کند. هدف از انتشار این گزارش فراهم کردن زمینه ای برای تحلیل دقیق تر شرایط ترافیکی و کمک به برنامه ریزی بهتر در مدیریت سفرهای درون شهری است.

کاهش محدوده اوج ترافیک صبحگاهی نسبت به سال گذشته

نمودار نسبت تقاضا به عرضه سفرهای اسنپ در ۱۰ شهر پرترافیک کشور که نشان داده است بیشترین میزان تقاضا در ساعت ۷ صبح، ۱۲: ۳۰ بعدازظهر و بازه زمانی ۱۶: ۳۰ تا ۱۹ عصر ثبت شده است.
بررسی داده های سفرهای انجام شده با ناوگان اسنپ در ۱۰ شهر پرترافیک کشور طی هفته ابتدایی مهر ۱۴۰۴ نشان داده است که ترافیک صبحگاهی از ساعت ۶: ۳۰ شروع می شود و در ساعت ۷ بامداد به بیشترین حد خود می رسد؛ در این ساعت شاهد بیشترین نسبت تقاضا به عرضه هستیم. در مقابل، ترافیک عصرگاهی هم با نیم ساعت جابه جایی زمانی در مقایسه با مهر ۱۴۰۳ از ساعت ۱۶ شروع شده و در ساعت ۱۸ به پیک می رسد. این داده ها نشان داده است که شناوری ساعات کاری اداره ها در سالجاری، مشابه سال گذشته، سبب شده تا تمرکز ترافیک در ساعات اولیه روز افزایش یابد، اما بازه زمانی اوج ترافیک کوتاه تر شود. دراین میان داده ها نشان داده است بیشترین تعداد درخواست سفر در هفته نخست مهر سال جاری مربوط به روز چهارشنبه بوده است؛ در صورتیکه در مهر سال گذشته، بیشترین تقاضا در ایام یکشنبه ثبت شده بود.
در مقایسه با سال گذشته، تعداد درخواست های سفر اسنپ در اوج ترافیک صبحگاهی کاهش ۱ درصدی داشته است. علیرغم این کاهش ۱ درصدی درخواست سفر، به علت بهبود نرخ پذیرش کاربران راننده، تعداد سفرهای موفق به نسبت سال قبل ۵/۸ درصد افزایش پیدا کرده است. برمبنای داده های اسنپ، در این بازه حجم ترافیک ۲/۲ درصد کاهش داشته است. بنابراین، بنظر می رسد قسمتی از بهبود نرخ پذیرش کاربران راننده به همین کاهش حجم ترافیک صبحگاهی برمی گردد.
علاوه بر کاهش ترافیک، دلایلی چون کاهش اختلال جی پی اس و افزایش استفاده از سفرهای اشتراکی را می توان عوامل اثرگذاری بر افزایش نرخ پذیرش سفر و مدیریت بهره وری ناوگان اسنپ دانست.

سهم سفرهای اشتراکی در مهر ۱۴۰۴

نمودار تجمیعی سهم سفرهای اشتراکی و تعداد کل سفرهای روزانه پایتخت با ناوگان اسنپ

یکی از تغییرات مهم در الگوی سفرهای شهری، سهم ۷/۶ درصدی استفاده از سرویس «سفر اشتراکی» اسنپ در ساعات صبحگاهی در مناطق زیر پوشش این سرویس است. طبق داده های تحلیلی اسنپ، بیشترین استفاده از سرویس سفر اشتراکی در مناطق پررفت وآمد پایتخت در ساعات ۵ تا ۶: ۳۰ بامداد ثبت شده و این امر اثر قابل توجهی بر کاهش تقاضای هم زمان و مدیریت عرضه در تهران داشته است. همینطور افزایش استفاده از «سفر اشتراکی» به صورت مستقیم زمان آغاز سفرهای درون شهری را برای کاربران این سرویس جابه جا کرده و بنابراین به بهبود مدیریت تقاضا و عرضه در این بازه زمانی کمک کرده است.

پایش داده های ترافیکی برای مدیریت بهتر زمان و هزینه سفرهای درون شهری

نمودار مقایسه ای نسبت تقاضا به عرضه و زمان یک سفر استاندارد اسنپ در طول شبانه روز (در این نمودار نسبت تقاضا به عرضه بصورت نسبی محاسبه شده است. همینطور سفر استاندارد به زمان سپری شدن کیلومتری ثابت اطلاق می شود.)
نمودار تجمیعی مقایسه ای قیمت هر سفر به ازای یک کیلومتر و مدت زمان یک سفر استاندارد اسنپی در طول شبانه روز در ۱۰ شهر پرترافیک کشور
تحلیل نسبت تقاضا به عرضه نشان داده است که مانند سال گذشته، نرخ تقاضا در ساعات ابتدایی روز سریع تر از عصر بیشتر می شود، اما در ساعات پرتردد عصر مدت زمان صرف شده در ترافیک بیشتر است. به این معنا که عامل اصلی نوسان قیمتی سفرها در ساعات بامداد به نسبت تقاضا به عرضه و در ساعات عصر بیشتر به حجم بالای ترافیک برمی گردد.
طبق جدید ترین آمارهای ترافیکی اسنپ، قبل از ساعت ۶ و بعد از ساعت ۷: ۳۰ صبح، نسبت تقاضا به عرضه متعادل تر می شود. این امر سبب می شود زمان انتظار کاربران کمتر شده و درخواست ها سریع تر به سفر تبدیل شوند. همچنین، حجم ترافیک از ساعت ۱۹ تا ۱۹: ۴۵ روندی کاهشی را آغاز می کند که تا پایان شب ادامه دارد. بطوریکه مدت زمان یک سفر استاندارد در این بازه به صورت قابل توجهی افت می کند و به سطح ساعات عادی نزدیک می شود. بدین سبب کاربران با جابه جایی هوشمندانه ساعت سفر خود، حتی به مدت ۳۰ دقیقه، می توانند میانگین زمانی و هزینه سفرشان را کاهش دهند و سفری سریع تر و بهینه تر داشته باشند.
هم حالا حدود ۷ تا ۸ درصد از کل سفرهای درون شهری در ۱۰ شهر بزرگ کشور با تاکسی های اینترنتی به انجام می رسد. اسنپ هم بعنوان یکی از بازیگران این حوزه با انتشار منظم گزارش های داده محور از الگوی سفر شهروندان در تلاش است مشارکتی مؤثر در بهبود جریان ترافیک شهری و ارتقاء تجربه سفر کاربران داشته باشد.

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *