قوانین محدودکننده، مانع رشد شرکتهای دانش بنیان ایرانی در بازار جهانی
به گزارش وبو، رییس مرکز توسعه فناوری های راهبردی معاونت علمی ریاست جمهوری اظهار داشت: محدودیت های قانونی فعلی مانع از ایجاد شرکت های بزرگ دانش بنیان در ایران شده و این مورد توان رقابت کشور در بازارهای جهانی را می کاهد.
باشگاه خبرنگاران جوان؛ پریزاد اقبالی – سعید سرکار رییس مرکز توسعه فناوری های راهبردی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، در دومین جایزه صادراتی نانو که امروز در شانزدهمین نمایشگاه فناوری نانو انجام شد اظهار داشت: برای ورود موفق به بازار های جهانی، سرمایه گذاری روی برند ملی و حفظ کیفیت محصولات، یکی از ضروریات اساسی است.
رئیس مرکز توسعه فناوری های راهبردی، تاکید کرد: حساسیت جهانی نسبت به نام ایران بالا است و هر نقصی در کیفیت یا خدمات می تواند اعتماد عمومی نسبت به تولیدات ایرانی را خدشه دار کند.
او ضمن اشاره به تجربه ای در ارمنستان اظهار داشت: داروی ایرانی در نگاه مردم پرارزش بود، اما مدتی داروی کپک زده وارد شد و نگاه آنها تغییر نمود.
به گفته سرکار، باید نسبت به شرکت هایی که مجوز صادرات می گیرند، حساسیت جدی داشت، برای اینکه اثر منفی یک محصول معیوب به کل کشور بازمی گردد.
سرکار اضافه کرد: صادرات دارو های پیشرفته، تجهیزات های تک و فناوری سطح بالا می تواند اعتبار جهانی ایران را ارتقا دهد و ارزش افزوده قابل توجهی برای حوزه صادرات بوجود آورد.
او یکی دیگر از موانع ورود به بازار جهانی را قوانین محدودکننده رشد شرکتها دانست: در ایران اجازه ایجاد کمپانی های بزرگ داده نمی گردد. بطورمثال اگر فروش شرکتی از حدی بیشتر شود، معافیت مالیاتی خویش را از دست می دهد و دیگر دانش بنیان تلقی نمی شود. اصلاح این قوانین پیش شرط ضروری جهت حضور موفق در زمینه بین المللی است.
استاندارد ها و خدمات بعد از فروش هم از دیگر محور های کلیدی صادرات هستند. سرکار اظهار داشت: باید تفاهم نامه های دوجانبه با دولت های مختلف برای پذیرش استاندارد ها امضا شود تا روند صدور کالا آسان تر شود.
وی همین طور به اهمیت سبد محصولات گسترده و خدمات بعد از فروش اشاره نمود و اضافه کرد: کشور ها مایل اند از برند هایی خرید کنند که مجموعه ای کامل از محصولات مرتبط و خدمات پشتیبانی دارند.
برای افزایش اثرگذاری صادرات، سرکار پیشنهاد کرد تشکیل کنسرسیوم های صادراتی در حوزه تجهیزات پزشکی، محصولات آزمایشگاهی و سایر بخش ها: این کنسرسیوم ها می توانند با یک برند مشترک، انسجام مارکتینگ و تسهیل صادرات را فراهم آورند.
استفاده از ایرانیان مقیم خارج هم به عنوان یکی از راهکار های موفقیت صادراتی عنوان شد که سرکار در این خصوص اظهار داشت: شبکه ارتباطی آنها با بازار های جهانی و تجربه کسب و کار می تواند به شرکت های ایرانی در یافتن مشتریان کمک نماید.
رییس مرکز توسعه فناوری های راهبردی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، در رابطه با تولید در کشور های مقصد اظهار داشت: اگر در خاک همان کشور تولید صورت گیرد، با انتقال تکنولوژی و حذف موانع گمرکی، بازار های وسیع تری شکل می گیرد.
او افزود، در مناطقی با جمعیت ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیون نفر، ایجاد پلت فرم های تولیدی مشترک می تواند منافع قابل توجهی بهمراه داشته باشد.
وی همین طور به رقابت با نشان های جهانی اشاره کرد: محصولات ایرانی کیفیتی معادل نشان های جهانی مانند زیمنس دارند. در بازار های ثروتمند، شاید مصرف کننده زیمنس را انتخاب نماید، اما در بعضی کشورها، کالا های ایرانی با ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش قیمت، استقبال گسترده خواهند داشت.
در پایان، سرکار اظهار داشت: ایران ظرفیت خیلی بزرگی دارد و به زودی برنامه ای جامع برای توسعه صادرات دانش بنیان ارایه خواهیم کرد که تمام الزامات حمایتی را شامل می شود. این برنامه یکی از محور های اصلی کشور در راه افزایش ارزآوری خواهد بود.
خلاصه اینکه
باشگاه خبرنگاران جوان؛ پریزاد اقبالی – سعید سرکار رئیس مرکز توسعه فناوری های راهبردی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، در دومین جایزه صادراتی نانو که امروز در شانزدهمین نمایشگاه فناوری نانو انجام شد عنوان کرد: برای ورود موفق به بازار های جهانی، سرمایه گذاری روی برند ملی و حفظ کیفیت محصولات، یکی از ضروریات اساسی است.
رئیس مرکز توسعه فناوری های راهبردی، اشاره کرد: حساسیت جهانی نسبت به نام ایران بالا است و هر نقصی در کیفیت یا خدمات می تواند اعتماد عمومی نسبت به تولیدات ایرانی را خدشه دار کند.
او ضمن اشاره به تجربه ای در ارمنستان عنوان کرد: داروی ایرانی در نگاه مردم پرارزش بود، اما مدتی داروی کپک زده وارد شد و نگاه آنها تغییر نمود.
به گفته سرکار، باید نسبت به شرکت هایی که مجوز صادرات می گیرند، حساسیت جدی داشت، به جهت اینکه اثر منفی یک محصول معیوب به کل کشور بازمی گردد.
سرکار افزود: صادرات دارو های پیشرفته، تجهیزات های تک و فناوری سطح بالا می تواند اعتبار جهانی ایران را ارتقا دهد و ارزش افزوده قابل توجهی برای حوزه صادرات بوجود آورد.
او یکی دیگر از موانع ورود به بازار جهانی را قوانین محدودکننده رشد شرکتها دانست: در ایران اجازه ایجاد کمپانی های بزرگ داده نمی گردد. سرکار عنوان کرد: باید تفاهم نامه های دوجانبه با دولت های مختلف برای پذیرش استاندارد ها امضا شود تا روند صدور کالا آسان تر شود.
وی همینطور به اهمیت سبد محصولات گسترده و خدمات پس از فروش اشاره نمود و افزود: کشور ها مایل اند از برند هایی خرید کنند که مجموعه ای کامل از محصولات مرتبط و خدمات پشتیبانی دارند.
برای افزایش اثرگذاری صادرات، سرکار پیشنهاد کرد تشکیل کنسرسیوم های صادراتی در حوزه تجهیزات پزشکی، محصولات آزمایشگاهی و سایر بخش ها: این کنسرسیوم ها می توانند با یک برند مشترک، انسجام مارکتینگ و تسهیل صادرات را فراهم آورند.
استفاده از ایرانیان مقیم خارج هم بعنوان یکی از راه حل های موفقیت صادراتی عنوان شد که سرکار در این خصوص عنوان کرد: شبکه ارتباطی آنها با بازار های جهانی و تجربه کسب و کار می تواند به شرکتهای ایرانی در یافتن مشتریان کمک کند.
رئیس مرکز توسعه فناوری های راهبردی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، در ارتباط با تولید در کشور های مقصد عنوان کرد: اگر در خاک همان کشور تولید صورت گیرد، با انتقال تکنولوژی و حذف موانع گمرکی، بازار های وسیع تری شکل می گیرد.
او افزود، در مناطقی با جمعیت ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیون نفر، ایجاد پلتفرم های تولیدی مشترک می تواند منافع قابل توجهی به همراه داشته باشد.
وی همینطور به رقابت با نشان های جهانی اشاره کرد: محصولات ایرانی کیفیتی معادل نشان های جهانی مانند زیمنس دارند. در بازار های ثروتمند، شاید مصرف کننده زیمنس را انتخاب نماید، اما در بعضی کشورها، کالا های ایرانی با ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش قیمت، استقبال گسترده خواهند داشت.
در پایان، سرکار عنوان کرد: ایران ظرفیت خیلی بزرگی دارد و بزودی برنامه ای جامع برای توسعه صادرات دانش بنیان ارائه خواهیم کرد که تمام الزامات حمایتی را شامل می شود.
منبع: weboo.ir
